Feminine fornemmelser for træ
Josefine Toft var egentlig folkeskolelærer, men hun fulgte sin drøm og i 2022 blev hun udlært møbelsnedker med speciale i klassiske teknikker.
Hendes læreplads var selveste Amalienborg Snedkerværksted, som er en del af det danske kongehus’ værkstedshus, der ligger i hestestalden bag Christian VIII’s palæ. En gang red Christian 10. ud i Københavns gader fra hestestalden, men i dag er det Kongehusets malere, snedkere og vaskeriassistenter, der slår sine folder i den tidligere hestestald.
Kongehusets værkstedshus overordnede opgave er at bevare de kulturværdier, Kongehuset råder over i form af møbler og inventar. I snedkerværkstedet arbejder snedkerne med restaurering og bevaring af de mange værdifulde møbler på slottene. En særlig udfordring for snedkerne er, at møblerne skal anvendes i dagligdagen og ikke som museumsgenstande. En væsentlig opgave for værkstedet er også at fremstille nye møbler ud fra gamle håndværkstraditioner, hvilket Josefine Toft blev udlært i med bronzemedalje.
I dag driver Josefine Toft sit eget møbelsnedkeri ’Hellotoft’, hvor hun skaber håndgjorte brugskunst i kvalitetstræ udført ved traditionel snedkerteknik med håndværktøj og specialudvalgt overfladebehandling.
Hendes arbejde er rundet af skandinavisk og japansk designtradition med et feminint anstrøg og bærer præg af præcision, nøje udvalgte materialer og en dyb forståelse for træets egenskaber. Josefine bruger f.eks. den særlig intarsiateknik til hendes serie af unikke og æstetiske serveringsbakker. Serien består af tre bakker, hvor elementerne er skåret og samlet i hånden og udsmykket med motiver i håndskåret intarsia. Intarsiateknikken bruges til at dekorere møbler og skabe livagtige billeder og blev særligt populært under renæssancen, hvor den blev brugt til vægpaneler, møbler og kunstværker. For at give motivet dybde og liv, skyggelægges de enkelte dele, efter at de er skåret. Dette fremhæver detaljerne og gør udtrykket mere levende.
Et andet eksempel på Josefine Tofts fornemmelser for træ, er de håndrejede signaturskåle i oregon fyr og røget eg. Elegante træskåle på fod, med et skandinavisk/japansk formsprog.
Det feminine udtryk er altid tydeligt i hendes arbejde. Josefine stræber efter det letteste udtryk og den smukkeste kurve, og som hun siger ”Man skal kunne mærke det i maven”. Det er Josefines vej til at skabe møbler, der ikke bare er funktionelle, men også æstetisk tilfredsstillende og bygget til at vare gennem generationer.